Historia marki Audi

Audi to niemiecki koncern samochodowy z siedzibą w Ingolstadt założony przez Augusta Horcha w roku 1909. 10 lat wcześniej Horch założył firmę zajmującą się produkcją luksusowych samochodów wraz z Carlem Benzem, jednak chęć tworzenia przez Horcha pojazdów sportowych poróżniła założycieli, przez co Horch rozpoczął produkcję na własną rękę w firmie nazwanej Audi Automobilwerke. Łacińskie słowo audi oznacza „słuchać, nasłuchiwać” – dokładnie tak samo jak niemieckie nazwisko założyciela. Rozpoznawane na całym świecie logo marki – cztery przeplatające się pierścienie – zaczęło być używane przez Audi po jej wejściu do spółki Auto Union.


Cztery pierścienie symbolizowały marki samochodowe Audi, DKW, Horch i Wanderer. Pierwsze modele Audi pojawiły się w 1910 roku, były to Audi Typ A 10/22 KM Sport – Phaeton i Audi Typ B 10/28 KM. Po I wojnie światowej Horch opuścił firmę, a pod koniec lat 20stych została ona przejęta przez DKW. Powstały wówczas Typ M z silnikiem 6-cylindrowym i Audi Imperator z jednostką 8-cylindrową. II wojna światowa spowodowała przejście koncernu na produkcję zbrojeniową, a po jej zakończeniu cały majątek przedsiębiorstwa został skonfiskowany przez sowietów. W 1958 roku lwią część udziałów firmy przejął Daimler-Benz, a w 1966 prawa do całego przedsiębiorstwa posiadał już Volkswagen. Po długiej przerwie pierwszym modelem, który wypuściło Audi było Audi 72, a następnie Audi 80 i Audi Super 90. Ogromną popularnością cieszyło się Audi 100, które w 1994r. zastąpione zostało przez Audi A6. Na rozwój marki niemały wpływ miał także model Quattro, modele A4, A8, A3, sportowe coupe Audi TT oraz SUV-y począwszy od Audi Q7.