SUBARU Justy I generacji - test i prezentacja wideo

Justy jest modelem SUBARU, który może nie być znany w Polsce między innymi ze względu na to, że nie był oferowany w Polskich salonach. Wyprodukowano trzy generacje tego modelu, a dzisiaj mam przyjemność przetestować pierwszą generacje i to w dość wyjątkowej konfiguracji. Mowa o samochodzie z 1992 roku z napędem 4WD oraz bezstopniową skrzynią biegów. Linia nadwozia SUBARU od razu wpadła mi w oko. Poniżej kilka zdjęć testowanego egzemplarza.
{}


{}

{}

Na pierwszy rzut oka ostre kształty przypominają VW Polo II generacji, Honde Civic II generacji lub Forda Fiestę mk1 ale po chwili można stwierdzić, że nie przypomina on żadnego z nich. Z zewnątrz uwagę przykuwają metalowe klamki, oryginalne kołpaki oraz napisy 4wd, oznaczające dołączany napęd na 4 koła (przyciskiem). Od razu widać, że mamy do czynienia z niestandardowym samochodem.

Wnętrze

Wnętrze samochodu jest pięknie utrzymane. Fotele są w bardzo dobrym stanie i są pokryte całkiem dobrej jakości materiałem. Aż trudno uwierzyć że mają 29 lat. Deska rozdzielcza to kwintesencja samochodów z przełomu lat 80 i 90. Wszystko jest na miejscu, tam gdzie powinno być. Całkiem wygodnie korzysta się z regulacji nawiewów. W drzwiach nie ma rygielków. Są one przy klamkach. Dość ciekawe rozwiązanie i całkiem praktyczne.

Napęd

Skrzynia biegów to automat CVT czyli jest ona bezstopiowa. Po naciśnięciu gazu, silnik wkręca się na pewne obroty i na nich zostaje, a samochód przyśpiesza. Oprócz zwykłego trybu (D) jest jeszcze tryb (DS), który trzyma silnik na troszkę wyższych obrotach (mniej więcej o 1000 obr/min). W tym modelu i generacji występowała jeszcze skrzynia manualna. Ciesze się, że ten egzemplarz jest w automacie. Na drążku skrzyni biegów z lewej jej strony jest przycisk, którym można dołączyć tylną oś. Standardowo samochód napędza tylko przód. Po załączeniu napędu, na desce rozdzielczej zapala się napis 4WD oraz są podświetlone na zielono wszystkie koła.

{}

Musze przyznać, że działa on dość dobrze. Załączony napęd na 4 kołą spowoduje że przy ruszaniu nawet na żwirze, koła nie uślizgną się, a samochód wystrzeli do przodu. Jako osoba która nie miała wcześniej do czynienia ze stałym napędem na cztery koła, byłem bardzo podekscytowany. Jazda w zimie przypomina jazdę w lato, zupełnie tak jakby nawierzchnia była sucha. Wtedy poczułem wyższość napędu 4WD nad tradycyjnym rozwiązaniem czyli napędem na przód. Jest po prostu bezpieczniej. Po wciśnięciu gazu koła nie mielą w miejscu tylko samochód rusza, czyli robi to czego od niego oczekujemy.

{}

Silnik

Ma on pojemność 1.2 litra i rozwija 74 KM. Masa własna pojazdu to tylko 860 kg, co sprawia że samochód jest dość żwawy. Przyśpiesznie w granicach 13.9 s. do setki może nie jest rekordem świata, ale trzeba pamiętać że prędkość w starszych samochodach jest inaczej odczuwalna niż w nowych. Moc spokojnie wystarcza na dość żwawe poruszanie się w ruchu codziennym. Przy wyższych prędkościach we wnętrzu jest głośno, ale trzeba pamiętać, że jest to samochód budżetowy.

Dzielność w zimie i w terenie

Miałem okazje poruszać się tym SUBARU w różnych warunkach. Sprawdziłem jak samochód radzi sobie zarówno w błocie jak i na śniegu. Do tej pory nie mogę wyjść z podziwu jak dobrze ten samochód prowadzi się w trudnych warunkach. Zima to z pewnością jego ulubiona pora roku. Nawet gdy spadnie dużo śniegu, a droga nie jest odśnieżona, jest w stanie przejechać przez ok. 15 centymetrowe zaspy. Niska masa i napęd na 4 koła to idealne połączenie, które pchają ten samochód do przodu. Brak tutaj jakichkolwiek systemów wspomagających kierowce takich jak np. ABS. Nie przeszkadza to jednak w wyczynianiu cudów tym samochodem, szczególnie przy wysokich umiejętnościach jazdy kierowcy.

Podsumowanie

SUBARU Justy to moim zdaniem bardzo dzielny samochód. Mimo już prawie 30 lat na karku można eksploatować go na co dzień i też w trudnych warunkach pogodowych. Jego napęd sprawia że kierowca może czuć się bezpiecznie (mimo braku ABS) bo kontroluje prowadzenie pojazdu i wie jak może się on zachować. Trzydzwiowe nadwozie, piękny biały lakier i klasyczne kształty sprawiają, że wzbudza uwagę na drodze. Doskonała propozycja dla kogoś kto szuka samochodu do pokonywania krótkich dystansów, chce jeździć czymś ciekawym oraz pragnie mieć przyjemność z jazdy w każdych warunkach.

Poniżej prezentacja wideo: