Historia marki Volvo

Volvo to szwedzkie przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją samochodów osobowych. Historia marki sięga roku 1927, kiedy powstał pierwszy pojazd tej marki o nazwie ÖV4 – wzorowany na samochodach amerykańskich kabriolet o potocznej nazwie Jacob. Kolejnym egzemplarzem był model PV651, który charakteryzował się silnikiem sześciocylindrowym z chłodzeniem wodą. Volvo poza produkowaniem samochodów osobowych zajmowało się też w dużej mierze produkcją ciężarówek i autobusów. Fakt, że Szwecja pozostała neutralna podczas II wojny światowej, umożliwił firmie swobodną pracę i wyprodukowanie nowego modelu – Volvo PV444, który cieszył się w latach 50siątych ogromną popularnością i był najchętniej kupowanym modelem w Szwecji. W segmencie samochodów sportowych czy luksusowych Volvo nie odniosło sukcesów, jednak powstały modele takie jak PV831 czy sportowy P1900. Za to marka wprowadziła innowacyjne rozwiązania w kwestii bezpieczeństwa samochodów, które z czasem stały się standardem również w innych markach. Koniec lat 50siątych to model Volvo 120 Amazon z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa. Samochód był wielokrotnie poddawany crash-testom dzięki czemu zyskał uznanie w dziedzinie niezawodności i bezpieczeństwa. Kolejne innowacje wprowadzone przez Volvo to system ABS czy poduszki powietrzne – elementy te były testowane w nowo otwartym na początku lat 70siątych centrum testowym Volvo Technical Center. Zwiększenie produkcji natomiast umożliwiła nowa fabryka w Torslandii. Następnym modelem, słynnym ze względu na użyte technologie jak np. hamulce tarczowe na 4 kołach, pasy bezpieczeństwa z tyłu, kontrola emisji spalin czy strefy zgniotu, było Volvo 144. Po kilku latach w modeli 164E stosowano już elektroniczny wtrysk paliwa. Volvo współpracowało z firmą DAF, a owocem tej współpracy były modele 340/360, 440/460/480 oraz Volvo S40. Następną nowością marki był silnik z turbodoładowaniem. Od roku 1996, już używając nowego nazewnictwa, Volvo wypuściło modele: sedan S40, kombi V40 i coupe C70 – litery odpowiadały nazwom nadwozia. W 1999 roku już po przejęciu produkcji samochodów przez Forda, powstało Volvo S60, V60 i XC90. Po 11 latach firma została przejęta przez chiński koncern Zhejiang Geely Holding i wówczas na rynku pojawiły się Volvo V40, SC40, S90 i V90. Aktualnie Volvo posiada swoje fabryki aż w 19 krajach.

Historia marki Hyundai

Hyundai Motor Company to koncern motoryzacyjny z Korei Południowej z siedzibą w Seulu, który jest częścią Hyundai Motor Group. Przedsiębiorstwo powstało w 1967 roku, jednak historia Hyundai Motor Company rozpoczęła się w roku 1947, kiedy powstała zajmująca się budownictwem firma HYUNDAI Group. W roku 1967 wyodrębniono z niej działalność zajmującą się produkcją samochodów, a rok później pojawiła się pierwsze marka – samochód osobowy o nazwie Cortina na licencji Forda. W latach 70siątych z fabryki wyjechał model Pony, który był już samodzielnie skonstruowany przez koreańską firmę. Po raz pierwszy zaprezentowano go na targach w Turynie, samochód zyskał popularność na rynku europejskim, jednak najchętniej kupowano go w Ekwadorze i Gwatemalii, gdzie używano go jako taksówki. W roku 1999 po zakupieniu przez Hyundaia ponad połowy akcji Kia Motors, utworzono koncern Gyundai Kia Automotive Group. Swoje akcje w wysokości 10% w Hyundai Motor od 2000 roku posiadał też DaimlerChrysler. Współpraca nie trwała długo ale przyczyniła się do zdobycia przez markę popularności również w Stanach Zjednoczonych. W Polsce marka Hyundai pojawiła się w 1993 roku a do popularnych modeli można zaliczyć Hyundaia Elantra, Velostera, modele i10, i20, i30, i40, Santa Fe, SUV-a Tucsona oraz Hyundaia ix35.

Historia marki Land Rover

Land Rover to brytyjska firma produkująca samochody terenowe i SUV-y. Powstała w roku 1948, kiedy twórcy wówczas jeszcze Rovera (dopiero od roku 1989 produkowano samochody pod nazwą Land Rover), zainspirowany amerykańskim Jeepem, postanowili stworzyć swój własny samochód terenowy. Wówczas ukazał się model Land Rover Series z przeznaczeniem do użytku jako terenowy samochód wojskowy, podobnie jak właśnie Jeep czy Mercedes klasy G.  W 1967 roku Rover połączył się z firmą Triumph, a rok później w wyniku fuzji Leyland i British Motor Corporation powstało British Leyland. W latach 70siątych marka postawiła na produkcję modeli o lepszym wyposażeniu, które nazwano Range Rover. Pojazd posiadał 3,5 litrowy silnik V8 i osiągał prędkość 160km/h. W 1978 roku firma Land Rover Limited zaczęła działać jako odrębne przedsiębiorstwo, a w ciągu następnych kilku lat pojawiły się takie modele jak 4-drzwiowa wersja Range Rovera, pickup County Station Wagon, Land Rover 110 i 90 później nazywany Defender. W 1989 na rynku pojawił się model Discovery z silnikiem diesla z bezpośrednim wtryskiem. W 1994 roku koncern BMW przejął Rover Group, a w tym firmę Land Rover, a niedługo potem na rynku debiutował Freelander, napędzany silnikami benzynowymi lub diesla. Kolejnym modelem był Discovery II, a po sprzedaniu marki Fordowi – trzecia generacja Range Rovera, następnie Discovery III, Range Rover Sport, a od 2007 również Freelander 2. W roku 2008 firma została zakupiona przez indyjski koncern Tata Motors. Najnowszym modelem Land Rovera jest SUV Range Rover Evoke, który zaprezentowano w roku 2011.

Historia marki Lexus

Lexus to japoński producent samochodów osobowych działający od roku 1989. Firma należy do koncernu Toyota Motor Corporation. Historia marki ma początek w roku 1983 kiedy to prezes japońskiego koncernu postanowił stworzyć luksusowy samochód, który konkurowałby z BMW serii 7 czy Mercedesem-Benz klasy S. W ten sposób w 1989 stworzono model Lexus LS 400 oraz model ES 250. Lexus pojawił się na rynku europejskim , w 1991 wypuścił model o nadwoziu coupe z symbolem SC 300 a w 1993 limuzynę GS 300. Rok 1995 przyniósł, bazującego na Toyocie Land Cruiser, pierwszego luksusowego SUV-a o nazwie Lexux LX, następnie pojawił się model RX oraz mniejszy model IS. Poza Japonią Lexus produkowany jest także w prowincji Ontario. W roku 2010 stworzono 500 supersamochodów – był to model Lexus LFA posiadający silnik o mocy 560KM. Lexus w roku 2019 sprzedał ponad 765 tysięcy modeli, z czego 250 tysięcy hybryd, jednocześnie osiągając w tym roku łączną sprzedaż 10 milionów pojazdów. Cechami wyróżniającymi markę miały być wysoka jakość wykonania, luksusowe wnętrza i charakterystyczna, oryginalna sylwetka. Starania Toyoty spotkały się z uznaniem zarówno na rynku europejskim jak i amerykańskim. Lexus był pierwszym samochodem, w którym zastosowano automatyczny system parkowania, dzięki czemu otrzymał on tytuł World Car of the Year 2007.

Historia marki Hummer

Hummer to obecnie nieistniejący już amerykański producent samochodów terenowych, pickupów i SUV-ów. Siedziba firmy mieściła się w Detroit, a lata jej działalności przypadały na okres od 1992 do 2010. Hummer był częścią General Motors. Geneza powstania firmy związana jest z ogłoszeniem przez rząd Stanów Zjednoczonych konkursu na wyprodukowanie i zaopatrzenie armii w bojowe pojazdy o nazwie M998 Series HMMWV. Wówczas przetarg wygrała firma AMC, w roku 1980 powstał prototyp modelu, a niedługo potem firma podpisała już kontrakt zakładający wyprodukowanie 55 tysięcy modeli Hum-Vee dla amerykańskich żołnierzy. Pojazd posiadał stały napęd na 4 koła, jego konstrukcja była oparta na stalowej ramie nośnej, dobrze radził sobie w trudnym terenie, był wodoszczelny, z łatwością można było dokonywać załadunku zaopatrzenia dzięki otwieranej tylnej części, mógł ciągnąć działo przeciwlotnicze lub artyleryjskie oraz można było wyposażyć go w karabin maszynowy. Początkowo słowo ‘hummer’ było potocznym określeniem modelu Humvee, by z czasem stać się nazwą marki. Pierwszy model z symbolem H1 został stworzony specjalnie dla Arnolda Schwarzeneggera. Podczas wojny w Iraku Hummer, nazywany Pustynną Burzą, zyskał dużą popularność. Od 1999 marka należała do koncernu General Motors, a w 2002 ukazał się Hummer H2, który był SUV-em. Po trzech latach zastąpił go Hummer H3. Z powodu kłopotów finansowych po kryzysie z 2009r. marka Hummer została zlikwidowana. Według General Motors, Hummer ma powrócić na rynek w 2021 roku, jako linia elektrycznych pickupów.

Historia marki Jeep

Jeep to amerykańska firma produkująca samochody terenowe, SUV-y i pickupy. Marka powstała w 1950 roku w Toledo, a od roku 2014 jest własnością Fiat Chrysler Automobiles. Nazwa marki była stosowana w latach II wojny światowej na określenie amerykańskiego samochodu terenowego Willys MB, w zasadzie do dzisiaj w języku angielskim „jeep” funkcjonuje jako potoczne określenie samochodu terenowego, nie tylko tej marki. Po wojnie pojawił się model Jeep CJ-2A, który był już pojazdem cywilnym, w przeciwieństwie do bohatera wojennego – Willysa MB. W roku 1953 powstał model CJ-3B z nowym czterocylindrowym silnikiem i jednocześnie w tym samym roku właścicielem Willysa został Kaiser Company, prezentując model CJ-5. Rok 1957 przyniósł model ciężarowy z napędem 4x4 o nazwie Jeep FC 150/170, a po tym jak firma stała się już częścią American Motors Corporation, w roku 1984 na rynek trafił model Cherokee, który zyskał olbrzymią popularność. Następnie AMC wykupione przez Chryslera dołączyło do koncernu DaimlerChrysler razem z Mercedesem-Benzem. W roku 2014 Chrysler połączył się z Fiatem, przez co Jeep stał się częścią włoskiego koncernu. Do znanych modeli Jeepa można zaliczyć model Wrangler, który ukazał się rok przed modelem Cherokee, model Wrangler Rubicon z 2003r., Wrangler Unlimited z 2004 r. oraz Jeep Grand Cherokee.

Historia marki Kia

Kia Motors to należące do Hyundai Motor Group przedsiębiorstwo motoryzacyjne z Korei Południowej, zajmujące się produkcją samochodów osobowych, dostawczych i autobusów. Nazwa marki oznacza „powstać w Azji”. W roku 1944 powstała firma Kyungsung Precision Industry zajmująca się produkcją rowerów oraz stalowych rur, następnie została przekształcona w KIA Industries, która to produkowała motocykle oraz pojazd trójkołowy o nazwie Kia K-360. W latach 70siątych ubiegłego wieku Kia produkowała samochody ciężarowe, a pierwszym modelem osobowym była Kia Brisa, która weszła do produkcji w roku 1974. Warto też wspomnieć, że Kia opracowała swój własny silnik. W firmie Kia kilkuprocentowe udziały posiadał Ford Motor Company oraz Mazda Motor Corporation. Dzięki współpracy ze wspomnianymi markami Kia w latach 80siątych wypuściła takie modele jak Bongo, Seres i Besta – samochody dostawcze, a także Pride, Concord i Capital – auta osobowe. W roku 1999 Hyundai przejął ¼ udziałów firmy, której nazwa brzmiała już Kia Motors. Stopniowo Hyundai zwiększał swoje udziały w przedsiębiorstwie. Lata 90siąte to podbijanie przez Kia Motors rynku amerykańskiego i europejskiego, w 2002 roku w dynamicznie rozwijającej się marce z taśmy produkcyjnej zjechał 10-milionowy egzemplarz, a w 2005 roku 5-milionowy pojazd trafił do eksportu.W Korei Kia to najstarszy i drugi co do wielkości, zaraz po Hyundaiu, producent samochodów. Obecnie najważniejsze modele tej marki to Kia Sportage, Kia Rio, a na rynku europejskim Kia Ceed.

Historia marki Bugatti

Bugatti to francuska marka samochodowa, założona przez Ettore Bugatti w mieście Molsheim w Niemczech, działająca od 1910 do 1956, następnie od 1991 do 1995 i wznowiona w 2005 r. Ettore Bugatti był znany z wynalezienia silnika z doładowaniem, który został wykorzystany w samochodach wyścigowych – pojazdy Bugatti wygrywały niemal wszystkie znaczące wyścigi do roku 1939. Ponadto Bugatti pochodził z rodziny artystów, toteż cechą charakterystyczną jego samochodów był doskonały design. Po śmierci założyciela firma przeszła przez kłopoty finansowe, a jej działalność wznowiono w 1991 roku prezentując model Bugatti EB110 . Po kolejnej przerwie, Bugatti powróciło na rynek w 1998 r. już jako marka w stajni Volkswagena, z siedzibą we Francji. Powstał wówczas prototyp modelu EB 118 – luksusowego coupe, EB 218 – limuzyny, sportowego Bugatti 18/3 Chiron oraz Bugatti 16.4 Veyron, który do produkcji trafił w 2005 roku. Samochód osiąga maksymalną prędkość ponad 400 km/h. Ponad 10 lat później ukazał się Bugatti Chiron, który pobił rekord prędkości osiągając 490 km/h.

Historia marki Fiat

Fiat to włoska fabryka samochodów (Fabbrica Italiana Automobili Torino), znajdująca się w Turynie, której początki sięgają roku 1899. Jednym z najważniejszych udziałowców firmy był Giovani Agnelli. Produkcję samochodów zapoczątkował model Fiat 3 ½ HP, który był powozem z silnikiem 2-cylindrowym. Popularnością wśród włoskiego społeczeństwa cieszył się Fiat Zero oraz Fiat 509, pośród którego modeli pojawiło się poza limuzyną również coupe i cabrio. W 1957 roku Fiat zaprezentował model Fiat 500, którego nazwa nawiązywała do pojemności skokowej silnika wynoszącej prawie 500cm3. Po I wojnie światowej Fiat otworzył dwie fabryki, a okres po II wojnie światowej przyniósł takie modele jak 1400, następcę Fiata 500 – model 600, Nuova 500 oraz Fiat 124. Nie sposób nie wspomnieć o olbrzymim wkładzie z rozwój motoryzacyjny polskiego społeczeństwa dzięki modelom Fiat 125p. i 126p. W Polsce znajdowały się dwie fabryki Fiata, W Bielsku-Białej oraz w Tychach i były jednymi z najprężniej działających fabryk w całym przedsiębiorstwie marki. Historia Fiata to nie tylko produkcja samochodów osobowych, firma na przestrzeni lat przejmowała wiele znanych marek np. CMSA, Autobianchi, Weber, Magneti Mareli, Ferrari, Lancię, a pod koniec lat 70-siątych także Abarth’a, Autobianchi, Iveco. W połowie lat 80-siątych Fiat staje się też właścicielem Alfy Romeo i Maserati. Rok 2014 przyniósł z kolei przejęcie Chryslera i utworzenie spółki FCA – Fiat Chrysler Automobiles. Do najpopularniejszych obecnie modeli Fiata można zaliczyć Pandę, Fiata Uno, Seicento, Cinquecento, nowa wersja Fiata 500, Fiat Tipo, Punto, Bravo, Brava, Stilo oraz Multipla.

Historia marki Audi

Audi to niemiecki koncern samochodowy z siedzibą w Ingolstadt założony przez Augusta Horcha w roku 1909. 10 lat wcześniej Horch założył firmę zajmującą się produkcją luksusowych samochodów wraz z Carlem Benzem, jednak chęć tworzenia przez Horcha pojazdów sportowych poróżniła założycieli, przez co Horch rozpoczął produkcję na własną rękę w firmie nazwanej Audi Automobilwerke. Łacińskie słowo audi oznacza „słuchać, nasłuchiwać” – dokładnie tak samo jak niemieckie nazwisko założyciela. Rozpoznawane na całym świecie logo marki – cztery przeplatające się pierścienie – zaczęło być używane przez Audi po jej wejściu do spółki Auto Union.


Cztery pierścienie symbolizowały marki samochodowe Audi, DKW, Horch i Wanderer. Pierwsze modele Audi pojawiły się w 1910 roku, były to Audi Typ A 10/22 KM Sport – Phaeton i Audi Typ B 10/28 KM. Po I wojnie światowej Horch opuścił firmę, a pod koniec lat 20stych została ona przejęta przez DKW. Powstały wówczas Typ M z silnikiem 6-cylindrowym i Audi Imperator z jednostką 8-cylindrową. II wojna światowa spowodowała przejście koncernu na produkcję zbrojeniową, a po jej zakończeniu cały majątek przedsiębiorstwa został skonfiskowany przez sowietów. W 1958 roku lwią część udziałów firmy przejął Daimler-Benz, a w 1966 prawa do całego przedsiębiorstwa posiadał już Volkswagen. Po długiej przerwie pierwszym modelem, który wypuściło Audi było Audi 72, a następnie Audi 80 i Audi Super 90. Ogromną popularnością cieszyło się Audi 100, które w 1994r. zastąpione zostało przez Audi A6. Na rozwój marki niemały wpływ miał także model Quattro, modele A4, A8, A3, sportowe coupe Audi TT oraz SUV-y począwszy od Audi Q7.